Pengalaman menggunakan set berpantang/bersalin pakej vs homemade

Salam..
Pengalaman menggunakan set berpantang/bersalin pakej vs homemade. Kali ini aku tak beli set berpantang. Tapi beli set berasingan. Aku tak brli set pantang selama sebulan atau 44 hari kerana bagi pendapat aku sendiri ia rasa tak berbaloi kerana kebanyakan aku baca dan dengar rata-rata tak semua ibu dapat habiskan set berptang dengan sewajarnya. Cuma ada sebahagian sahajanyang berjaya habiskannya. Anda memang super wanita๐Ÿ™…‍♀️

Anak pertama aku tak guna set berpatang tapi homemade dari air tangan mak aku di kampung. Dari mandian, makan serbuk jamu mak aku yang bikin.semua akar kayu herba mak aku cari di kedai hangai, kisar buat beri aku makan selama 44 hari.

Anak kedua aku set bersalin 44 hari. Aku sudah lupa jenama apa. Dia ada makan untuk sesi pagi, petang, malam dan ada ubat kene kerap makan di makan dan ada juga ubat khas untuk elak meroyan, buang aingin batu dan lainnya. Alhamdulillah aku dapat habiskan smuanya. Harga dalam rm120.00

Anak ke tiga ia cuma bertahan selama 4 minggu sahaja. Tempoh aku alami kegugugran selama sebulan lebih. Jamu apa aku makan. Aku tak makan jamu tapi aku buat sendiri bahanya lada hitam dan serbuk manjakani sahaja. Lain bahan aku tungku,mandi panas, stokin paras lutut, baju sejuk 24jam, elak makanan sejuk, mandian suam kuku, pno ais, aku buat seolah aku berpantang 44 harilah. Alhamdulillah lekat pula selama 2 bulan. Sebab rezeki atau sebab aku fit betul-betul  semasa berpantang. Wahualam. Semua itu atas kuasa dan izin dan kehendakNya.

Anak keempat insyallah ini stok aku sempat beli.


Dan ini jugalah..



Dua benda wajib ada. Nr lau ada budget mu beli set tu harga dia ratus-ratus itu hii..aku suka amik ini sahaja sebab katanya bagus untuk kesihatan menyeluruhan badan. Sebab ia umpama bersihkan darah semua keluar lepas bersalin, tegangakan urat yang sedia kendur pada keadaan normalkan..jadi rasa ia ibarat macam korang bertangkas satu produk bunangbsegala sisa kotor dalam darah dalan badan best apa hii.

Pengalaman menggunakan set berpantang/bersalin pakej vs homemade. Bukan yang lain punya item set dalam tak bagus ada seperti minyak  telon, mandian, rebus itu ni tapi aku rasa tak penting sangat pun. Sebab aku backup mandian dengan air panas suam kuku dah cukup. Tak perlu nak beria benar yang penting kau mandi dan lembabkan badan dengan tuala panas dan keriang baik-baik kawasan kemalauan, penjagaan kebersihan badan dengan sempurna dah cukuplah.Yang penting phyto segala khasiat ada dah cukup.

Set Sari ayu aku kene beli juga.sebab kemungkinan aku akan berpantang sendirian di rumah. Kalau berpatang di kampung boleh mak aku asah kulit kayu manis, asah majakani minum air tu, bawang puteh letak telinga lain-lain homemade tradisional tapi bila ko berpantang sendiri ko kene cari produk just sapu jer. Macam produk Sri ayu ada param, pilis dan tepel opss free bagi minyak telon bayi lagi. Aku rasa sekarang perlu toup bengkung sahaja aku plan nak beli satu lagi. Spare jika kotor boleh tukar yang lainkan hii..

Pilis sapu atas dahi, tapel sapuan di perut sebelum pakai bengkung dan param seluruh badan rasa pegal2.telon sapu kat bayi sahaja.nr makan setiap hari.๐Ÿ™…‍♀️


Kenapa ya ada setengah mom tak mampu nak habiskan set berpatang atau belian set single mereka dengan jayanya..
  • Apabila si bayi mengalami masalah anak kuning berpajangan selama sebulan.maka si ibu tidak di sarankan mengambil sebarang suplment tersebut sehinggalah penyakit kuning anak berakhir. Mugkin ada sebahagian akan cuba menghabiskan set tersebut  bila bayi berhenti sakit kuning, tapi sebahagiannya ada yang makan jamu setengah jalan atau tidak menghabiskannya langsung.
  • Ada juga cuba habiskan tapi lewat beberapa bulan. Itu di kira baguslah juga untuk toup segala sendri urat bahagian dalam untuk di baiki semula. Serius ia berbaloi. At list mom berfikir jamu beli bukan untuk beli tapi harus di makan dan habiskan dengan sewajarnya.
  • Kes tertentu si ibi sibuk melayan si kecil dengan masalah kesihatan seperti berat badan bayi susut atau berkaitan dengan kesihatan bayi menyebabkan ibu tak dapat makan set berpantang yang beli walaupun anak bebas kuning . Terkadang kenkangan masa berulang-alik ke klinik hosptital atas kesihatan bayi yang memerlukan pemantauan khas dari pakar.maka hajat untuk makan suplement beli terabai tak terusik langsung. Sungguh mengecewakan. Tapi anda benar merugikan diri sendiri. Tak sakit, rasa berat kepala tapi lama-kelamaan kornag rasa badan lemah lemik satu hari nanti. Benda akan terjadi ikut kekebalan tubuh badan seseoranglah.tapi sakit datang jangalah salahkan orang luar sebab kita tak pandai nak jaga badan lepas bersalin itu sakit seluruh badan stress tidak menentu hala huu..
  • Lebih parah bila beli tapi makan on off. Uh..ibarat tiada apa perlu di risaukan.
  • Jika kerna kesihatan tidak mengizinkan untuk mengambil suplement ambillah menu herba yang ringan dengab amalkan serbuk lada hitam dan majakani sahaja masuk dalam manu berpantang  itu sudah cukup. Macam aku buat masa keguguran tahun yang lepas.

Bila beli set siap dengan bengkung..set 44 hari atau 30 hari satu kerugian jika kita tidak menggunakannya dengan sebaiknya. Tak kiralah kita lambat makan sebulan atau berapa bulan atas masalah bayi atau ada masalah tertentu apa juga keadaan sekalipun kita sebagai ibu..wanita harus ambil untuk maintain badan kita dari masuk angin elak meroyan dan tertekan.

Pengalaman menggunakan set berpantang/bersalin pakej vs homemade. Cuba bayangkan sepanjang tempoh 9 bulan banyak masa lalui. Perubahan fizikal, bantuk badan secara total berubah dari perot terisi ke perot kembali kosong semula pastilah ia memerlukan perawatan makanan dalam yang dapat menbantu pemulihan atas badan kita repair pada keadaan sihat semula.

Sayang diri sendiri..
Badan kita diibaratkan sebuah mesin yang sedang bergerak dan sentiasa di proses tumbesaran bayi makan dalan perlukan servis terbaik juga macam kerata kat atas jakan tu..kerna untuk memastikan tubuh kita lepas bersalin dalam kedaan baik, bertenaga sepenuhnya. Tak mahulah lepas bersalin badan kita lemah, longlai, tidak berseri, tiada keyakinan diri, kesihatan merundumkan.

Jadi move on buat baik untuk tubuh badan kita sendiri Badan mahu guna pakai bukan untuk sehari tapi selagi kita boleh jaga dengan baik itukan lebih baik. Janganlah sakit kemudian hari kita salahkan pasangan atau orang luar, salahkan produk yang keluaran tak bagus tapi rm mahal. Ingat sayang diri sendiri lebih jika nak hidup kita sihat dan bahagia.

Apa terletak tangan anda. Sebab anda sahaja yang tahu apa yang terbaik buat diri sendiri, suami dan anak-anak.

Comments

  1. Hi sis, terima kasih di atas perkongsian.. nak tnya..sari ratu tu mcm air atau lotion? N murah serap badan ke? Terima kasih ๐Ÿ™

    ReplyDelete
  2. AsSalam Sis jazakillahu khyair for sharing your experience & Bendung tu you beli jenama & jenis yg macam mana ya? Macam mana dgn Tungku tak payah kah? Ni utk anak yg pertama & saya sendiri di Australia. nak minta ibu beli & kirim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenama bengkung boonga. Jenis velcro atau tekap.

      Utk ibu sau guna batu sungai. Batu itu di panaskan atas api.dalma 30 minit d balut dg kain. Balut dengan ketebaln agk2 kita rasa tak panas dn melecur d kulit.jti2 sb btu sungi pamas.kene guna byk kain untuk buat bunjut lepas itu ikat dna tuam seluruh badan..urat2 kita.

      Ad ajuga tungku beli online. Cari tungku besi. Harga dia saya saya tak tahu berapa.

      Selmat berptng yer..jga ksugan baik2

      Delete
    2. Jenama bengkung boonga. Jenis velcro atau tekap.

      Utk ibu sau guna batu sungai. Batu itu di panaskan atas api.dalma 30 minit d balut dg kain. Balut dengan ketebaln agk2 kita rasa tak panas dn melecur d kulit.jti2 sb btu sungi pamas.kene guna byk kain untuk buat bunjut lepas itu ikat dna tuam seluruh badan..urat2 kita.

      Ad ajuga tungku beli online. Cari tungku besi. Harga dia saya saya tak tahu berapa.

      Selmat berptng yer..jga ksugan baik2

      Delete
  3. AsSalam Afwan for sharing your experience & bengkung tu sis beli jenama, dan jenis yg macam mana. What about Tungku tak payah kah? Ni anak yg pertama & saya di Australia seorang saja. Ibu tak boleh datang sebab COIVD -19 close border. Jadi nak minta ibu beli & kirim courier.

    ReplyDelete
  4. Ha.dia mcm loction sedikit berminyak.jika nak mandi kena gun buij sabun yg bnyk sb berminyak.bagus bila pki bai sedap.twrsa setp kt dlm badan.. Murah.

    Maf terlewat sb baru perasan ada email baru masuk..trus ingt pada blog.

    Suri surihatiku

    ReplyDelete

Post a Comment