Resepi cucur/cekodok pisang bulat manis yepa..yepa hanggerey

Salam..
Resepi cucur/cekodok pisang bulat manis yepa..yepa hanggerey. Ini kali kedua aku bikin ikut resepi tuan punya belog. Cumanya hujung itu aku buh manis sebabnya dalam resepi aku buat aku bubuh gula halus atau kadang aku letak gula melaka. Kredit pada tuan punya blog.terima kaseh❤❤❤❤

Inilah hasil tangan aku yang tak seberapa tu hiii..ater kata mereka nak jenis cekodok pisang bulat tak mahu yang leper bagai itu..maka aku usahakanlah..

Pisang, soda, majerin,garam,gula,air suam dan tepong gandom

pasal mak aku ajar siap bahan tu terus jer cedok pakai sudu..tapi bila permintaan kata nak cucur pisang bulat jadi aku jumpa resepi dan cara buat cekodok ini dengan mudah dan cepat sekali.

Bahan yang telah aku empuk, kecam..lenyek dengan maju jaya sekali😄


asal aku belajar sesuatu yang baharu tak salahkan. Pada aku buat dan usahakan lama-lama pandailah. Tapi bila sudah menjadi ikut resepi pelbagai dari internet aku rasa cukup beruntung sekarang sebab kita nak makan kita sure bisa berjimat dan masak sendiri di sampaing kita juga boleh menambahkan ilmu di dada terutama dalam bahagian masakan. Ayat skema kau🤭🤭

 Ok setelah berhempas pulas bagai nak rak maka inilah hasil usaha sekeras..segegehnya muhaaaa😅🤭😋

Say🙆‍♀️ alhamdulillah🙅‍♀️🙅‍♀️
Resepi cucur/cekodok pisang bulat manis yepa..yepa hanggerey


Tips dari aku baru belajar memasak haaa🤭🤭🍭🍭
  1. Untuk baru belajar macam aku ni aha..masa korang nak nak buh air tu agak2lah sukatan dia jangan bagi adunan lembik.lau boleh biar ia keras sedikit. Lau lembik nanti agak sukar untuk korang bentuk jadi bulatan.andai kata korang teroverdos bagi adunan lembik baik adjust masukkan tepung sedikit-sedikit.
  2. Tips buat bolat ni aku guna acuan pengepit ice cream tu. Aku guna sudu pastu amik sebahagian dari sudu besar dan bahagiakan dua. masukkan dalam acuan ice cream tu. Pastu minyak panas masuk dalam kuali dan curahkan minyak panas atas cekodok tadi smbil kuis si kodok tu jadi bentok vulat. Harap korang dapat pick up ayat caca maraba aku neah😅

Baiklah

Mari aku kongsikan resepi asal pemilik ini. Macam yang aku kata mana-mana resepi aku buat menjdi ..berjaya haa..aku cuba screenshort dari telefon aku. Siap..cun yakin resepi tu leh di percayai baru aku up kat sini hii..yakin makna bila kita ikut resepi tu kita buat ia menjadi aha..gitu.maafkah aku kalo dah teruja nak memasak ni aku selalu buat begitu. Sah-sah tak done aku nak amik kertas, pen.. buku kosong nak catat. 

Asal hp ini boleh buat screenshort aku copy ja terus.lau pi kedai rasa nak masak ikut fesvook punya resepi dah sure aku siap tengok dekat bahagian screenshort tu. Dah tentu bahan-bahan dia aku beli apa yang di perlukan. Moh dengan bangga sekali barang nak beli..buat tak ada yang termiss..tu cara akulah hoo. Jadi lepas ini korang janganlah pelik lau ada resepi daeri belog aku yang sungguh  banyak screenshort nyer..maknanya resepi tu sudah ada tuannya sendiri.

Dah melarat aku bebel..


Terima kaseh sekali lagi pada tuan punya resepi asal. Moga murah rezeki awak sekeluarga. Amin. Selamat mencuba🍭🍭🍭🍭Resepi cucur/cekodok pisang bulat manis yepa..yepa hanggerey.

Comments